0625220936         Groningen

Algemene voorwaarden

Witjes Dienstverlening 

Groningen

Inschrijfnummer KvK 71113592

Artikel 1: Toepasselijkheid, definities  

1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op ieder aanbod en elke overeenkomst van opdracht tot het  verrichten van werkzaamheden en alle overeenkomsten van koop en verkoop van Witjes Dienstverlening, gevestigd in Groningen, hierna te noemen “de gebruiker”. 

2. De opdrachtgever respectievelijk de koper zal verder worden aangeduid als “de wederpartij”.  3. Een aantal bepalingen in deze algemene voorwaarden heeft betrekking op een natuurlijke persoon die  niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf. In deze bepalingen wordt de wederpartij  aangeduid met de term “de consument”.  

4. Onder “schriftelijk” wordt in deze algemene voorwaarden verstaan: per brief, per e-mail, per fax of  enige andere wijze van communicatie die met het oog op de stand der techniek en de in het  maatschappelijk verkeer geldende opvattingen hiermee gelijk kan worden gesteld.  

5. Onder “zaken” wordt in deze algemene voorwaarden verstaan: de in het kader van de  werkzaamheden of los te leveren stenen, tegels, hoeveelheden zand en overige materialen.  6. Onder “documenten” wordt in deze algemene voorwaarden verstaan: de door de gebruiker te  vervaardigen of te verstrekken en/of door de wederpartij verstrekte berekeningen, tekeningen,  ontwerpen e.d. Deze documenten, waaronder begrepen digitale bestanden, kunnen zowel schriftelijk  als op andere informatiedragers worden vastgelegd, zoals op cd-roms, dvd’s, USB-sticks e.d.  7. Onder “informatie” wordt in deze algemene voorwaarden verstaan: zowel de documenten als de  overige (mondelinge) gegevens die door de gebruiker en/of de wederpartij (moeten) worden verstrekt.  8. Het mogelijk niet van toepassing zijn van een (deel van een) bepaling van deze algemene  voorwaarden laat de toepasselijkheid van de overige bepalingen onverlet.  

9. Bij een discrepantie of strijdigheid tussen deze algemene voorwaarden en een vertaalde versie  hiervan, geldt de Nederlandse tekst.  

10. Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op uit de overeenkomst voortgekomen  na- of deelbestellingen, vervolg- of deelopdrachten.  

11. Indien de gebruiker deze algemene voorwaarden al meerdere keren aan de wederpartij ter hand heeft  gesteld, is er sprake van een bestendige handelsrelatie. De gebruiker hoeft dan de algemene  voorwaarden niet telkens opnieuw ter hand te stellen om deze op volgende overeenkomsten van  toepassing te laten zijn.  

Artikel 2: Aanbod, offertes  

1. Ieder aanbod en elke offerte van de gebruiker is van kracht gedurende de daarin genoemde termijn.  Een aanbod of offerte waarin geen geldigheidstermijn is genoemd is vrijblijvend. Bij een vrijblijvend  aanbod of een vrijblijvende offerte heeft de gebruiker het recht dit aanbod of deze offerte uiterlijk  binnen 2 werkdagen na ontvangst van de aanvaarding te herroepen.

2. Een samengesteld(e) aanbod of offerte verplicht de gebruiker niet tot levering van een deel van de  aangeboden prestatie tegen een overeenkomstig deel van de prijs of het tarief.  

3. Indien het aanbod of de offerte is gebaseerd op door de wederpartij verstrekte informatie en deze  informatie onjuist of onvolledig blijkt te zijn dan wel naderhand wijzigt, heeft de gebruiker het recht de  opgegeven prijzen, tarieven en/of (op)levertermijnen aan te passen.  

4. Het aanbod, de offerte, prijzen en/of tarieven gelden niet automatisch voor nabestellingen of  vervolgopdrachten.  

5. Getoonde en/of verstrekte monsters en modellen, opgaven van kleuren, afmetingen, gewichten,  structuren en andere omschrijvingen in brochures, promotiemateriaal en/of op de website van de  gebruiker zijn zo nauwkeurig mogelijk, maar gelden slechts ter aanduiding. Hieraan kan de wederpartij  geen rechten ontlenen.  

6. De verstrekte monsters en modellen blijven eigendom van de gebruiker en moeten op eerste verzoek  op kosten van de wederpartij aan de gebruiker worden geretourneerd.  

Artikel 3: Totstandkoming overeenkomsten  

1. De overeenkomst komt tot stand nadat de wederpartij het aanbod van de gebruiker heeft  geaccepteerd, ook indien deze acceptatie op ondergeschikte punten afwijkt van dit aanbod. Wanneer  de acceptatie van de wederpartij echter op wezenlijke punten afwijkt, komt de overeenkomst pas tot  stand indien de gebruiker schriftelijk met deze afwijkingen heeft ingestemd.  

2. De gebruiker is pas gebonden aan:  

a. een opdracht of bestelling zonder daaraan voorafgaand aanbod;  

b. mondelinge afspraken;  

c. aanvullingen op of wijzigingen van de algemene voorwaarden of overeenkomst; na schriftelijke  bevestiging hiervan aan de wederpartij of zodra de gebruiker – zonder tegenwerping van de  wederpartij – met de uitvoering van de opdracht, bestelling of afspraken is begonnen.  

Artikel 4: Vergoeding, prijzen, tarieven  

1. De in een aanbod, offerte, prijs- of tarieflijst vermelde prijzen en tarieven zijn exclusief BTW en  eventuele kosten, zoals transportkosten, administratiekosten, kosten voor het aanvragen van  vergunningen, kosten voor het doen van een graafmelding (KLIC-melding) bij het kadaster op grond  van de Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten (WION) en declaraties van ingeschakelde  derden. 

2. Tenzij partijen voor de werkzaamheden een vaste vergoeding zijn overeengekomen, zal de gebruiker  zijn vergoeding berekenen op basis van het aantal bestede uren onder toepassing van het  overeengekomen of het gebruikelijke uurtarief van de gebruiker.  

3. De uurtarieven gelden voor normale werkdagen waaronder wordt verstaan: maandag tot en met  vrijdag (met uitzondering van erkende nationale feestdagen) voor de tussen partijen overeengekomen  tijdstippen. 

4. Bij spoedopdrachten of indien de werkzaamheden op verzoek van de wederpartij dienen plaats te  vinden buiten de in het vorige lid genoemde werkdagen, heeft de gebruiker het recht een toeslag te  berekenen over het uurtarief. 

5. Indien er tussen partijen een geschil ontstaat over het aantal bestede en/of de in rekening gebrachte  uren, is de urenregistratie van de gebruiker bindend. Een en ander behoudens tegenbewijs van de  zijde van de wederpartij.  

6. De gebruiker heeft het recht een overeengekomen vaste vergoeding te verhogen indien tijdens de  uitvoering van de overeenkomst blijkt dat de overeengekomen of verwachte hoeveelheid werk niet  goed werd ingeschat door partijen, zonder dat dit te wijten is aan de gebruiker, en in redelijkheid niet 

van hem kan worden verlangd de werkzaamheden te verrichten tegen de overeengekomen  vergoeding.  

7. a. Indien zich tussen de datum van het sluiten van de overeenkomst en de uitvoering hiervan voor de  gebruiker (kost)prijsverhogende omstandigheden voordoen als gevolg van wijzigingen in de wet- en  regelgeving, overheidsmaatregelen, valutaschommelingen of wijzigingen in de prijzen van de  benodigde zaken en/of grondstoffen, heeft de gebruiker het recht de overeengekomen prijzen en/of  tarieven dienovereenkomstig te verhogen en aan de wederpartij in rekening te brengen.  b. Bij prijs- of tariefverhogingen binnen 3 maanden na totstandkoming van de overeenkomst is de  

consument bevoegd de overeenkomst door middel van een schriftelijke verklaring te ontbinden.  Indien de consument niet binnen 14 dagen na mededeling van de prijs- of tariefwijziging aan de  gebruiker heeft laten weten gebruik te willen maken van zijn ontbindingsbevoegdheid, mag de  gebruiker er vanuit gaan dat de consument met de prijswijziging heeft ingestemd.  

Artikel 5: Inschakeling derden  

1. Indien een goede uitvoering van de overeenkomst dit volgens de gebruiker vereist, mag hij bepaalde  leveringen en werkzaamheden door derden laten verrichten.  

2. Indien de opdracht met zich meebrengt dat de gebruiker met meerdere, door de wederpartij  aangestelde, derden moet samenwerken, zal de wederpartij een hoofdverantwoordelijke onder hen  aanstellen en een onderlinge taakverdeling bepalen. Dit gebeurt in overleg met en na instemming van  de gebruiker.  

Artikel 6: Verplichtingen van de wederpartij  

1. De wederpartij moet ervoor zorgen dat:  

a. hij alle voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde informatie (waaronder vergunningen,  ontheffingen, beschikkingen e.d.) tijdig en op de door de gebruiker gewenste wijze aan hem ter  beschikking stelt;  

b. eventuele door de wederpartij aan de gebruiker verstrekte informatiedragers, bestanden e.d. vrij  zijn van virussen en defecten;  

c. hij de gebruiker vóór aanvang van de werkzaamheden in ieder geval informeert over de  bodemgesteldheid, o.a. betreffende eventuele vervuiling en de drukvastheid van de ondergrond  van de te bewerken grond;  

d. de gebruiker vóór aanvang van de werkzaamheden op de hoogte wordt gesteld van de ligging van  (eigen) kabels, leidingen e.d. die niet vallen onder de WION;  

e. hij de gebruiker direct informeert indien de ligging van de kabels, leidingen e.d. die wel onder de  WION vallen is gewijzigd of mogelijk afwijkt van de bij het Kadaster bekende informatie.  f. de gebruiker op de overeengekomen data en tijden toegang krijgt tot de werklocatie. Deze locatie  dient te voldoen aan de hiervoor geldende wettelijke veiligheidseisen;  

g. het te bestraten gedeelte bij aanvang van de werkzaamheden vrij is van overtollige materialen,  puin en beplanting, opgeschoond is en eventueel noodzakelijk grondwerk is verricht, tenzij partijen  uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn overeengekomen;  

h. de door hem ingeschakelde derden hun werkzaamheden en leveringen op een zodanige wijze  verrichten, dat de gebruiker hierdoor niet wordt belemmerd en geen vertraging ondervindt bij de  uitvoering van de overeenkomst;  

i. de gebruiker tijdig de mogelijkheid krijgt te zorgen voor de aanvoer, opslag en/of afvoer van zaken  en hulpmiddelen; 

j. de gebruiker op de werklocatie kosteloos kan beschikken over de door de gebruiker gewenste  aansluitmogelijkheden voor elektriciteit (krachtstroom), gas en water. Verloren arbeidsuren als  gevolg van water-, gas- of stroomuitval zijn voor rekening van de wederpartij;  

k. de gebruiker vrije toegang heeft tot toiletten, schaftlokalen of kantines op of bij de werklocatie; l. op de betreffende locatie voldoende voorzieningen beschikbaar zijn voor het inzamelen van afval;  m. op de werklocatie een ruimte beschikbaar is waar gereedschappen, machines, materialen e.d. van  

de gebruiker opgeslagen of opgeborgen kunnen worden zonder dat beschadiging of diefstal kan  plaatsvinden;  

n. op de werklocatie kosteloos de door de gebruiker en/of diens onderaannemers in redelijkheid  gewenste overige voorzieningen aanwezig zijn.  

2. De wederpartij zorgt ervoor dat de door hem verstrekte informatie juist en volledig is en vrijwaart de  gebruiker voor aanspraken van derden die voortvloeien uit het niet juist en/of onvolledig zijn van deze  informatie.  

3. De gebruiker zal de door de wederpartij verstrekte informatie vertrouwelijk behandelen en alleen aan  derden verstrekken voor zover dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst.  4. De wederpartij is aansprakelijk voor verlies, diefstal en overige schade aan de gereedschappen,  machines, materialen e.d. die de gebruiker tijdens de uitvoering van de werkzaamheden bij de  wederpartij gebruikt of heeft opgeslagen, waaronder tevens wordt begrepen schade ontstaan door  onvolkomenheden, mankementen e.d. op de werklocatie.  

5. De wederpartij staat de gebruiker toe kosteloos naamaanduidingen en reclame op de werklocatie of  aan het werk aan te brengen.  

6. Indien de wederpartij niet of niet tijdig aan voornoemde verplichtingen voldoet, heeft de gebruiker het  recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten tot het moment dat de wederpartij wel aan zijn  verplichtingen heeft voldaan. De kosten in verband met de opgelopen vertraging of verloren  arbeidsuren, de kosten voor het verrichten van extra werkzaamheden en de overige gevolgen die  hieruit voortvloeien zijn voor rekening en risico van de wederpartij.  

7. Indien de wederpartij zijn verplichtingen niet nakomt en de gebruiker nalaat van de wederpartij  nakoming te verlangen, tast dit het recht van de gebruiker om op een later tijdstip alsnog nakoming te  verlangen niet aan.  

Artikel 7: Levering, (op)leveringstermijnen  

1. Overeengekomen (op)leveringstermijnen kunnen nooit worden beschouwd als fatale termijnen. Indien  de gebruiker de overeengekomen prestatie niet of niet tijdig levert, moet de wederpartij hem schriftelijk  in gebreke stellen en daarbij nog een redelijke termijn gunnen om deze alsnog te leveren.  

2. De gebruiker is gerechtigd tot uitvoering van de overeenkomst in gedeelten, waarbij iedere  deellevering of -prestatie afzonderlijk kan worden gefactureerd.  

3. Het risico voor de te leveren zaken gaat op de wederpartij over op het moment van levering. Dit is het  moment waarop de te leveren zaken het pand, het magazijn of het terrein van de gebruiker verlaten of  de gebruiker aan de wederpartij heeft meegedeeld dat deze zaken door hem kunnen worden  afgehaald.  

4. In afwijking van het vorige lid is bij consumenten het moment van levering het moment waarop de  zaken feitelijk aan hen ter beschikking staan.  

5. Transport van de zaken vindt plaats voor rekening en risico van de wederpartij en op een door de  gebruiker te bepalen wijze. De gebruiker is niet aansprakelijk voor schade van welke aard dan ook – al  dan niet aan de zaken zelf – die verband houdt met het transport.  

6. In afwijking van het vorige lid geldt voor consumenten dat transport van de zaken plaatsvindt voor  risico van de gebruiker, maar voor rekening van de consument. 

7. Indien de gebruiker de zaken zelf bij de wederpartij bezorgt, gaat het risico voor de zaken over op het  moment dat deze zaken op de locatie van de wederpartij aankomen en feitelijk aan hem ter  beschikking staan.  

8. Indien het, wegens een oorzaak gelegen in de risicosfeer van de wederpartij, niet mogelijk blijkt de  overeengekomen prestatie of zaken (op de overeengekomen wijze) aan de wederpartij te leveren of  de zaken niet worden afgehaald, heeft de gebruiker het recht de bestelde zaken en/of de zaken die  voor de uitvoering van de overeenkomst zijn aangeschaft voor rekening en risico van de wederpartij  op te slaan. De wederpartij moet de gebruiker binnen een door de gebruiker te stellen termijn na  kennisgeving van de opslag in staat stellen de prestatie of de zaken alsnog te leveren dan wel de  zaken binnen deze termijn alsnog af te halen.  

9. Indien de wederpartij na de in het vorige lid vermelde termijn in gebreke blijft aan zijn verplichtingen te  voldoen, is hij per direct in verzuim. De gebruiker heeft dan het recht de overeenkomst met  onmiddellijke ingang door een schriftelijke verklaring geheel of gedeeltelijk te ontbinden, de zaken aan  derden te verkopen en eventuele al vervaardigde documenten te vernietigen zonder dat hieruit voor  de gebruiker een verplichting tot vergoeding van schade, kosten en rente voortvloeit. Het  voorafgaande laat onverlet de verplichting van de wederpartij tot vergoeding van eventuele (opslag-)  kosten, vertragingsschade, winstderving of andere schade of het recht van de gebruiker alsnog  nakoming te vorderen.  

Artikel 8: Voortgang, uitvoering overeenkomst  

1. Indien de aanvang, voortgang of oplevering van het werk of de overeengekomen levering van zaken  wordt vertraagd doordat:  

a. de gebruiker niet tijdig alle noodzakelijke informatie van de wederpartij heeft ontvangen;  b. de gebruiker niet tijdig de eventueel overeengekomen (vooruit)betaling van de wederpartij heeft  ontvangen;  

c. er sprake is van overige omstandigheden die voor rekening en risico van de wederpartij komen;  heeft de gebruiker recht op een redelijke verlenging van de (op)leveringstermijn en op vergoeding  van de hiermee gemoeide kosten en schade, zoals eventuele wachturen.  

2. Indien de overeenkomst in fasen wordt uitgevoerd, heeft de gebruiker het recht de uitvoering van de  onderdelen die tot een volgende fase behoren op te schorten, totdat de wederpartij de resultaten van  de voorgaande fase heeft goedgekeurd. De hieruit voortvloeiende kosten en schade zijn voor rekening  van de wederpartij.  

3. De gebruiker spant zich in de overeengekomen werkzaamheden en leveringen binnen de hiervoor  overeengekomen en geplande tijd te realiseren, voor zover dit redelijkerwijs van hem kan worden  verlangd. Indien de uitvoering van de overeenkomst op verzoek van de wederpartij moet worden  bespoedigd, heeft de gebruiker het recht de hiermee gemoeide overwerkuren en overige kosten in  rekening te brengen bij de wederpartij.  

4. De gebruiker is verplicht het werk goed, deugdelijk en naar de bepalingen van de overeenkomst uit te  voeren. De gebruiker moet het werk zodanig uitvoeren, dat daardoor schade aan personen, zaken of  het milieu zoveel mogelijk wordt beperkt en moet de in dit kader door of namens de wederpartij  gegeven orders en aanwijzingen zoveel mogelijk opvolgen.  

5. De gebruiker moet de wederpartij wijzen op onvolkomenheden, fouten, gebreken e.d. in de door of  namens de wederpartij:  

a. verstrekte documenten;  

b. voorgeschreven constructies, werkwijzen e.d.;  

c. gegeven aanwijzingen;  

d. ter beschikking gestelde of voorgeschreven zaken en hulpmiddelen; 

e. voor zover deze onvolkomenheden, fouten, gebreken e.d. relevant zijn voor de prestatie van de  gebruiker en hij hiermee bekend is of kan zijn.  

6. De gebruiker wordt geacht bekend te zijn met de relevante wettelijke voorschriften en beschikkingen  van overheidswege. De aan de naleving van deze voorschriften en beschikkingen verbonden kosten  zijn voor rekening van de wederpartij.  

7. Indien de wederpartij wijzigingen in het overeengekomen werk wenst, zal de gebruiker de wederpartij  informeren over de gevolgen die deze wijzigingen hebben voor de overeengekomen prijzen, tarieven  en (op)leveringstermijnen.  

8. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat de werkzaamheden en/of leveringen als  gevolg van onvoorziene omstandigheden niet op de overeengekomen wijze kunnen worden  uitgevoerd, zal de gebruiker met de wederpartij in overleg treden over wijziging van de overeenkomst.  De gebruiker zal de wederpartij daarbij informeren over de gevolgen van de wijziging voor de  overeengekomen prijzen, tarieven en de (op)leveringstermijnen. Indien de uitvoering van de  overeenkomst ten gevolge hiervan onmogelijk is geworden heeft de gebruiker in ieder geval recht op  volledige vergoeding van de al door hem verrichte werkzaamheden en leveringen.  

Artikel 9: Meer- en minderwerk  

1. Onder meerwerk wordt verstaan: alle op verzoek van de wederpartij of noodzakelijkerwijs uit het werk  voortvloeiende extra werkzaamheden en leveringen die niet zijn opgenomen in de aanbieding, offerte  of opdracht.  

2. Meer- en minderwerk moet schriftelijk tussen de gebruiker en de wederpartij overeengekomen  worden. De gebruiker is pas gebonden aan mondelinge afspraken nadat hij deze schriftelijk aan de  wederpartij heeft bevestigd of zodra de gebruiker – zonder tegenwerping van de wederpartij – met de  uitvoering van deze afspraken is begonnen.  

3. Verrekening van meer- en minderwerk vindt plaats:  

a. bij wijzigingen in de oorspronkelijke opdracht;  

b. bij onvoorziene kostenverhogingen of -verlagingen en afwijkingen van verrekenbare en/of  geschatte hoeveelheden.  

4. Verrekening van meer- en/of minderwerk vindt direct bij de eindafrekening plaats, tenzij partijen  schriftelijk anders zijn overeengekomen.  

Artikel 10: Oplevering, goedkeuring en onderhoudstermijn  

1. De gebruiker moet de wederpartij meedelen dat de overeengekomen werkzaamheden afgerond zijn  en het resultaat hiervan gebruiksklaar is.  

2. Het resultaat van de werkzaamheden wordt geacht conform de overeenkomst te zijn opgeleverd,  indien de wederpartij dit resultaat heeft gecontroleerd en de opleverstaat voor goedkeuring heeft  getekend.  

3. Het resultaat van de werkzaamheden wordt tevens geacht conform de overeenkomst te zijn  opgeleverd, indien de wederpartij binnen een termijn van 2 weken na de mededeling dat de  werkzaamheden zijn afgerond niet heeft gereclameerd bij de gebruiker of zoveel eerder als de  wederpartij dit resultaat vóór deze dag al in gebruik heeft genomen.  

4. Nog niet verrichte of nog niet beëindigde werkzaamheden van door of namens de wederpartij  ingeschakelde derden, welke van invloed zijn op een behoorlijk gebruik van het resultaat van de  werkzaamheden, hebben geen invloed op de oplevering hiervan.  

5. Kleine gebreken die op eenvoudige wijze in een tussen partijen overeengekomen onderhoudstermijn  kunnen worden hersteld, zijn geen reden tot onthouding van goedkeuring, mits deze gebreken niet  aan een eventuele ingebruikneming in de weg staan. Indien partijen geen specifieke 

onderhoudstermijn zijn overeengekomen, geldt een onderhoudstermijn van 30 dagen na oplevering.  De gebruiker moet gebreken welke binnen de onderhoudstermijn worden geconstateerd en voor zijn  rekening komen zo spoedig mogelijk (laten) herstellen.  

6. Indien de wederpartij na de in dit artikel bedoelde oplevering of onderhoudstermijn nog gebreken,  onvolkomenheden e.d. constateert, zijn hierop de bepalingen van het in deze algemene voorwaarden  opgenomen klachtartikel van toepassing.  

  

Artikel 11: Klachten  

1. De wederpartij moet de geleverde zaken direct na ontvangst controleren en eventuele zichtbare  gebreken, beschadigingen en/of afwijkingen in aantallen, hoeveelheden, afmetingen, soorten of  kleuren vermelden op de vrachtbrief of begeleidende bon. Bij het ontbreken van een vrachtbrief of  begeleidende bon moet de wederpartij de gebreken, beschadigingen e.d. binnen 2 werkdagen na  ontvangst van de zaken aan de gebruiker melden, gevolgd door een schriftelijke bevestiging hiervan.  Bij gebreke van een dergelijke melding worden de zaken geacht in goede staat te zijn ontvangen en  aan de overeenkomst te beantwoorden.  

2. Overige klachten over de geleverde zaken moeten direct na ontdekking – maar uiterlijk binnen de  overeengekomen garantietermijn – schriftelijk aan de gebruiker worden gemeld. Alle gevolgen van het  niet direct melden zijn voor risico van de wederpartij. Indien geen expliciete garantietermijn is  overeengekomen, geldt een termijn van 1 jaar na levering.  

3. Alle klachten over de verrichte werkzaamheden moeten eveneens direct na ontdekking – maar uiterlijk  binnen een door de gebruiker gestelde (garantie)termijn na oplevering – aan de gebruiker worden  gemeld, gevolgd door een schriftelijke bevestiging hiervan. Indien er geen (garantie)termijn is  overeengekomen, geldt een (garantie)termijn van 3 maanden. Bij gebreke van een dergelijke melding  worden de werkzaamheden geacht conform de overeenkomst te zijn verricht.  

4. Indien een klacht niet binnen de in de voorgaande leden vermelde termijnen aan de gebruiker is  gemeld, is geen beroep mogelijk op een overeengekomen garantie. Alle gevolgen van het niet direct  melden zijn bovendien voor risico van de wederpartij.  

5. Bestelde zaken worden in de bij de gebruiker respectievelijk de bij de fabrikant/ toeleverancier  voorradige (groothandels)verpakkingen/minimale hoeveelheden of aantallen geleverd. In de branche  geaccepteerde geringe afwijkingen ter zake opgegeven maten, gewichten, aantallen, kleuren e.d.,  gelden niet als tekortkoming aan de zijde van de gebruiker. Hierbij is geen beroep op de garantie  mogelijk.  

6. Klachten schorten de betalingsverplichting van de wederpartij niet op.  

7. Het vorige lid geldt niet voor de consument.  

8. De wederpartij moet de gebruiker in staat stellen de klacht te onderzoeken en alle hiervoor relevante  informatie aan de gebruiker verstrekken. Indien voor het onderzoek naar de klacht retourzending  noodzakelijk is, of indien het noodzakelijk is dat de gebruiker ter plekke de klacht komt onderzoeken,  vindt dit plaats voor rekening van de wederpartij, tenzij de klacht achteraf gegrond blijkt te zijn. Het  transportrisico is altijd voor de wederpartij.  

9. In alle gevallen vindt retourzending plaats op een door de gebruiker te bepalen wijze en in de originele  verpakking of emballage.  

10. Geen klachten zijn mogelijk over onvolkomenheden in of eigenschappen van zaken die zijn  vervaardigd uit natuurlijke materialen, indien deze onvolkomenheden of eigenschappen inherent zijn  aan de aard van deze materialen.  

11. Geen klachten zijn mogelijk over verkleuringen en geringe onderlinge kleurafwijkingen.  12. Geen klachten zijn mogelijk over zaken die na ontvangst door de wederpartij van aard en/of  samenstelling zijn veranderd dan wel geheel of gedeeltelijk zijn be- of verwerkt. 

Artikel 12: Garanties  

1. De gebruiker zorgt er voor dat de overeengekomen leveringen en werkzaamheden naar behoren en  conform de in zijn branche geldende normen worden uitgevoerd, maar geeft ten aanzien van deze  leveringen en werkzaamheden nooit een verdergaande garantie dan zoals uitdrukkelijk tussen partijen  werd overeengekomen.  

2. De gebruiker staat gedurende de garantietermijn in voor de gebruikelijke normale kwaliteit en  deugdelijkheid van het geleverde.  

3. Bij het gebruik van de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde zaken baseert de gebruiker  zich op de informatie die de fabrikant of leverancier van deze zaken verstrekt over de eigenschappen  hiervan. Indien voor de geleverde zaken door de fabrikant of leverancier een garantie is afgegeven,  zal die garantie op gelijke wijze tussen partijen gelden. De gebruiker zal de wederpartij hierover  informeren.  

4. Indien het doel/de bestemming waarvoor de wederpartij de zaken wenst te bewerken, verwerken of  gebruiken afwijkt van het gebruikelijke doel/de gebruikelijke bestemming van deze zaken, garandeert  de gebruiker slechts dat de zaken geschikt zijn voor dit doel/deze bestemming indien hij dit schriftelijk  aan de wederpartij heeft bevestigd.  

5. Vanwege de omloopsnelheid van/ de snelheid waarmee het assortiment verandert, kan de gebruiker  niet garanderen dat nabestelling van zaken mogelijk is en/of nabestelde zaken qua kleur en uitvoering  gelijk zijn aan de voorafgaande levering(en).  

6. Geen beroep op de garantie is mogelijk, zolang de wederpartij de voor de zaken overeengekomen  prijs en/of de voor de werkzaamheden overeengekomen vergoeding nog niet heeft voldaan.  7. Het vorige lid geldt niet voor de consument.  

8. Bij een terecht beroep op de garantie zal de gebruiker – naar zijn keuze – kosteloos zorg dragen voor  herstel of vervanging van de zaken, het alsnog op de juiste wijze uitvoeren van de overeengekomen  werkzaamheden dan wel voor terugbetaling van of een korting op de overeengekomen prijs of  vergoeding. Indien er sprake is van bijkomende schade, gelden hiervoor de bepalingen van het in  deze algemene voorwaarden opgenomen aansprakelijkheidsartikel.  

9. In afwijking van het vorige lid, heeft de consument de keuze tussen herstel of vervanging van de  zaken respectievelijk het alsnog op de juiste wijze uitvoeren van de overeengekomen  werkzaamheden, tenzij dit in redelijkheid niet kan worden gevergd van de gebruiker. In plaats daarvan  mag de consument de overeenkomst altijd bij schriftelijke verklaring ontbinden of een korting op de  overeengekomen prijs of vergoeding verlangen. 

Artikel 13: Aansprakelijkheid  

1. Buiten de expliciet overeengekomen of door de gebruiker gegeven garanties, gegarandeerde  resultaten of kwaliteitseisen aanvaardt de gebruiker geen enkele aansprakelijkheid.  2. Onverminderd het bepaalde in het vorige lid is de gebruiker alleen aansprakelijk voor directe schade.  Iedere aansprakelijkheid van de gebruiker voor gevolgschade, zoals bedrijfsschade, winstderving  en/of geleden verlies, vertragingsschade en/of personen- of letselschade, is uitdrukkelijk uitgesloten.  3. De wederpartij moet al die maatregelen nemen die noodzakelijk zijn ter voorkoming of beperking van  de schade.  

4. Indien de gebruiker aansprakelijk is voor door de wederpartij geleden schade, is de  schadevergoedingsplicht van de gebruiker altijd beperkt tot maximaal het bedrag dat door zijn  assuradeur in het voorkomende geval wordt uitgekeerd. Indien de assuradeur niet uitkeert of de  schade niet onder een door de gebruiker gesloten verzekering valt, is de schadevergoedingsplicht van  de gebruiker beperkt tot maximaal het factuurbedrag voor de geleverde zaken of de verrichte  werkzaamheden. 

5. De wederpartij moet de gebruiker uiterlijk binnen 6 maanden nadat hij bekend is geworden met of  bekend had kunnen zijn met de door hem geleden schade hiervoor aan spreken.  6. In afwijking van het vorige lid geldt voor de consument een termijn van 1 jaar.  7. Indien de gebruiker zijn werkzaamheden of leveringen moet verrichten aan de hand van door of  namens de wederpartij verstrekte documenten, is de gebruiker niet verantwoordelijk voor de inhoud,  juistheid en volledigheid van deze documenten.  

8. Als de wederpartij zaken voor verdere verwerking beschikbaar stelt, is de gebruiker verantwoordelijk  voor een correcte verwerking, maar niet voor de deugdelijkheid van de zaken zelf.  9. De gebruiker is nooit aansprakelijk voor schade aan het werk als gevolg van door of namens de  wederpartij uitgevoerde werkzaamheden of verrichte leveringen.  

10. De wederpartij vrijwaart de gebruiker van alle aanspraken van derden tot vergoeding van schade,  indien de gebruiker de voor de uitvoering van de overeenkomst op grond van de WION verplichte  graafmelding (KLIC-melding) tijdig bij het kadaster heeft gedaan, de graafwerkzaamheden zorgvuldig  heeft verricht en er desondanks schade aan ondergrondse netten ontstaat.  

11. De gebruiker is niet aansprakelijk en de wederpartij kan geen beroep doen op de toepasselijke  houdbaarheid of garantie indien de schade is ontstaan:  

a. door ondeskundig gebruik of gebruik in strijd met de bestemming van het geleverde of de door of  namens de gebruiker verstrekte instructies, adviezen, gebruiksaanwijzingen e.d.;  b. door ondeskundige bewaring (opslag) of onderhoud van de geleverde zaken;  c. door fouten, onvolledigheden, gebreken, onvolkomenheden e.d. in de door of namens de  wederpartij aan de gebruiker verstrekte of voorgeschreven informatie, documenten of zaken;  d. door aanwijzingen of instructies van of namens de wederpartij;  

e. door verzakkingen die veroorzaakt worden door de bodemgesteldheid van de ondergrond waarop  de werkzaamheden zijn verricht, indien de gebruiker niet bekend was noch in alle redelijkheid kon  zijn met deze bodemgesteldheid;  

f. door aantasting van de zaken door van buiten komende invloeden anders dan invloeden  waartegen de zaken normaliter bestand zouden moeten zijn;  

g. als gevolg van de keuze van de wederpartij die afwijkt van wat de gebruiker adviseerde en/of  gebruikelijk is;  

h. door de keuze die de wederpartij ten aanzien van de te leveren zaken heeft gemaakt;  i. doordat door of namens de wederpartij reparaties of overige werkzaamheden of bewerkingen aan  het geleverde zijn uitgevoerd, zonder uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de gebruiker.  12. De wederpartij is in de gevallen als opgesomd in het vorige lid volledig aansprakelijk voor alle hieruit  voortvloeiende schade en vrijwaart de gebruiker uitdrukkelijk voor alle aanspraken van derden tot  vergoeding van deze schade.  

13. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te  wijten is aan opzet en/of bewuste roekeloosheid van de gebruiker of het leidinggevend personeel op  directieniveau of indien dwingendrechtelijke wettelijke bepalingen zich hiertegen verzetten. Uitsluitend  in deze gevallen zal de gebruiker de wederpartij vrijwaren voor eventuele aanspraken van derden  jegens de wederpartij.  

Artikel 14: Betaling bij bedrijven onderling  

1. De gebruiker heeft altijd het recht (gedeeltelijke) vooruitbetaling of enige andere zekerheid voor  betaling van de wederpartij te verlangen.  

2. Betaling moet binnen een vervaltermijn van 14 dagen na de factuurdatum plaatsvinden, tenzij partijen schriftelijk een andere betaaltermijn zijn overeengekomen. Daarbij staat de juistheid van een factuur  vast indien de wederpartij niet binnen deze betaaltermijn bezwaar heeft gemaakt. 

3. Indien een factuur na het verstrijken van de in het vorige lid bedoelde termijn niet volledig is betaald of  geen automatische incasso heeft kunnen plaatsvinden, is de wederpartij aan de gebruiker een  vertragingsrente verschuldigd ter grootte van 2% per maand, cumulatief te berekenen over de  hoofdsom. Gedeelten van een maand worden daarbij als volle maand gerekend.  

4. Indien na aanmaning door de gebruiker betaling alsnog uitblijft, heeft de gebruiker bovendien het recht  aan de wederpartij buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen ter hoogte van 15% van  het factuurbedrag met een minimum van € 150,00.  

5. Bij uitblijven van volledige betaling door de wederpartij, heeft de gebruiker het recht de overeenkomst,  zonder nadere ingebrekestelling door een schriftelijke verklaring te ontbinden of zijn verplichtingen uit  de overeenkomst op te schorten, totdat de wederpartij alsnog betaald heeft of hiervoor een  deugdelijke zekerheid heeft gesteld. Voornoemd opschortingsrecht heeft de gebruiker eveneens  indien hij al voordat de wederpartij in verzuim is met de betaling gegronde redenen heeft om aan de  kredietwaardigheid van de wederpartij te twijfelen.  

6. Door de wederpartij gedane betalingen worden door de gebruiker eerst in mindering gebracht op alle  verschuldigde rente en kosten en vervolgens op de opeisbare facturen die het langst openstaan, tenzij  de wederpartij bij betaling schriftelijk vermeldt dat deze betrekking heeft op een latere factuur.  

7. De wederpartij mag de vorderingen van de gebruiker niet verrekenen met eventuele tegenvorderingen  die hij op de gebruiker heeft. Dit geldt eveneens indien de wederpartij (voorlopige) surseance van  betaling aanvraagt of in staat van faillissement wordt verklaard.  

Artikel 15: Betaling bij consumenten  

1. De gebruiker heeft altijd het recht (gedeeltelijke) vooruitbetaling of enige andere zekerheid voor  betaling van de consument te verlangen. De gevraagde vooruitbetaling zal maximaal 50% van de  overeengekomen prijs bedragen.  

2. Betaling moet binnen een vervaltermijn van 14 dagen na de factuurdatum plaatsvinden, tenzij partijen  schriftelijk een andere betaaltermijn zijn overeengekomen. Daarbij staat de juistheid van een factuur  vast indien de consument niet binnen deze betaaltermijn bezwaar heeft gemaakt.  

3. Indien een factuur na het verstrijken van de in het vorige lid bedoelde termijn niet volledig is betaald of  geen automatische incasso heeft kunnen plaatsvinden, is de consument aan de gebruiker een  vertragingsrente verschuldigd ter grootte van 2% per maand, cumulatief te berekenen over de  hoofdsom. Gedeelten van een maand worden daarbij als volle maand gerekend.  

4. Indien na aanmaning door de gebruiker betaling alsnog uitblijft, heeft de gebruiker bovendien het recht  aan de consument buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Daarbij zal de gebruiker  de consument bij genoemde aanmaning nog minimaal een termijn van 14 dagen geven om alsnog te  betalen.  

5. De in het vorige lid bedoelde buitengerechtelijke incassokosten bedragen:  

a. 15% van het bedrag van de hoofdsom over de eerste € 2.500,00 van de vordering (met een  minimum van € 40,00);  

b. 10% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 2.500,00 van de vordering;  c. 5% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 5.000,00 van de vordering;  d. 1% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 190.000,00 van de vordering;  e. 0,5% van het meerdere van de hoofdsom.  

Dit alles met een absoluut maximum van € 6.775,00.  

6. Voor de berekening van de buitengerechtelijke incassokosten heeft de gebruiker het recht na verloop  van 1 jaar de hoofdsom van de vordering te verhogen met de in dat jaar conform lid 3 van dit artikel  cumulatief opgebouwde vertragingsrente. 

7. Bij uitblijven van volledige betaling door de consument, heeft de gebruiker het recht de overeenkomst,  zonder nadere ingebrekestelling door een schriftelijke verklaring te ontbinden of zijn verplichtingen uit  de overeenkomst op te schorten, totdat de consument alsnog betaald heeft of hiervoor een  deugdelijke zekerheid heeft gesteld. Voornoemd opschortingsrecht heeft de gebruiker eveneens  indien hij al voordat de consument in verzuim is met de betaling gegronde redenen heeft om aan de  kredietwaardigheid van de consument te twijfelen.  

8. Door de consument gedane betalingen worden door de gebruiker eerst in mindering gebracht op alle  verschuldigde rente en kosten en vervolgens op de opeisbare facturen die het langst openstaan, tenzij  de consument bij de betaling schriftelijk vermeldt dat deze betrekking heeft op een latere factuur.    

Artikel 16: Eigendomsvoorbehoud  

1. De gebruiker behoudt zich de eigendom van alle krachtens de overeenkomst geleverde en nog te  leveren zaken voor tot het tijdstip waarop de wederpartij al zijn betalingsverplichtingen aan de  gebruiker heeft voldaan.  

2. De in het vorige lid bedoelde betalingsverplichtingen bestaan uit het betalen van de koopprijs van de  zaken, vermeerderd met vorderingen wegens verrichte werkzaamheden die met de levering verband  houden en vorderingen wegens het toerekenbaar tekortschieten van de wederpartij in de nakoming  van zijn verplichtingen, zoals vorderingen tot het betalen van schadevergoeding, buitengerechtelijke  incassokosten, rente en eventuele boetes.  

3. Zolang op de geleverde zaken een eigendomsvoorbehoud rust, mag de wederpartij de zaken niet op  enige wijze verpanden of de zaken door middel van pandlijsten in de (feitelijke) macht van een  financier brengen.  

4. De wederpartij moet de gebruiker direct schriftelijk informeren indien derden pretenderen eigendoms of overige rechten te hebben op de zaken waarop een eigendomsvoorbehoud rust.  5. De wederpartij moet de zaken zolang het eigendomsvoorbehoud hierop rust zorgvuldig en als  identificeerbaar eigendom van de gebruiker bewaren.  

6. De wederpartij moet zorgen voor een zodanige bedrijfs- of inboedelverzekering dat de zaken die  onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd te allen tijde zijn meeverzekerd en zal de gebruiker op  eerste verzoek inzage verlenen in de verzekeringspolis en de bijbehorende premiebetalingsbewijzen.  

7. Indien de wederpartij handelt in strijd met de bepalingen van dit artikel of de gebruiker een beroep  doet op het eigendomsvoorbehoud, komt aan de gebruiker en zijn werknemers het onherroepelijk  recht toe het terrein van de wederpartij te betreden en de onder eigendomsvoorbehoud geleverde  zaken terug te nemen. Dit geldt onverminderd het recht van de gebruiker op vergoeding van schade,  

gederfde winst en rente en het recht de overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling, door een  schriftelijke verklaring, te ontbinden.  

Artikel 17: Intellectuele eigendomsrechten  

1. De gebruiker is en blijft de rechthebbende van alle intellectuele eigendomsrechten die rusten op,  voortkomen uit, verband houden met en/of behoren tot de door de gebruiker in het kader van de  overeenkomst geleverde of vervaardigde werken, zaken, documenten e.d., tenzij partijen schriftelijk  anders zijn overeengekomen. De uitoefening van deze rechten is, zowel tijdens als na afloop van de  uitvoering van de overeenkomst, uitdrukkelijk en uitsluitend aan de gebruiker voorbehouden.  2. Dit betekent onder meer dat: 

a. de wederpartij de door de gebruiker geleverde of vervaardigde documenten niet mag gebruiken  buiten de context van de overeenkomst, hij deze documenten niet aan derden mag verstrekken,  hij derden hierin geen inzage mag verlenen en hij deze documenten niet mag vermenigvuldigen  zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de gebruiker; 

b. de wederpartij de door de gebruiker geleverde of vervaardigde werken, zaken of onderdelen  hiervan niet mag namaken, wijzigen, reproduceren e.d. zonder voorafgaande schriftelijke  toestemming van de gebruiker.  

3. De wederpartij staat er voor in dat de door hem aan de gebruiker verstrekte documenten en  bestanden geen inbreuk maken op het auteursrecht of enig ander intellectueel eigendomsrecht van  derden. De wederpartij is aansprakelijk voor eventuele schade die de gebruiker door dergelijke  inbreuken lijdt en vrijwaart de gebruiker voor aanspraken van deze derden.  

  

Artikel 18: Faillissement, beschikkingsonbevoegdheid e.d.  

1. De gebruiker heeft altijd het recht de overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling door een  schriftelijke verklaring aan de wederpartij te ontbinden op het tijdstip waarop de wederpartij:  a. in staat van faillissement wordt verklaard of een aanvraag tot zijn faillissement is gedaan;  b. (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt;  

c. door executoriale beslaglegging wordt getroffen;  

d. onder curatele of onder bewind wordt gesteld;  

e. anderszins de beschikkingsbevoegdheid of handelingsbekwaamheid met betrekking tot diens  vermogen of delen ervan verliest.  

2. De wederpartij moet de curator of bewindvoerder altijd op de hoogte stellen van de (inhoud van de)  overeenkomst en deze algemene voorwaarden.  

Artikel 19: Overmacht  

1. Bij overmacht aan de zijde van de wederpartij of de gebruiker, heeft de gebruiker het recht de  overeenkomst door een schriftelijke verklaring aan de wederpartij te ontbinden of de nakoming van  zijn verplichtingen jegens de wederpartij voor een redelijke termijn op te schorten zonder tot enige  schadevergoeding gehouden te zijn.  

2. Onder overmacht aan de zijde van de gebruiker wordt in het kader van deze algemene voorwaarden  verstaan: een niet-toerekenbare tekortkoming van de gebruiker, van de door hem ingeschakelde  derden of toeleveranciers of overige zwaarwegende redenen aan de zijde van de gebruiker.  

3. Als omstandigheden waarin sprake zal zijn van overmacht aan de zijde van de gebruiker zullen onder  meer worden verstaan: oorlog, oproer, mobilisatie, binnen- en buitenlandse onlusten,  overheidsmaatregelen, stakingen binnen de organisatie van de gebruiker en/of van de wederpartij of  dreiging van deze e.d. omstandigheden, verstoring van de ten tijde van het aangaan van de  overeenkomst bestaande valutaverhoudingen, bedrijfsstoringen door brand, inbraak, sabotage, uitval  van elektriciteit, internet- of telefoonverbindingen, natuurverschijnselen, (natuur)rampen e.d. evenals  door weersomstandigheden, wegblokkades, ongeval, import en export belemmerende maatregelen  e.d. ontstane transportmoeilijkheden en (op)leveringsproblemen.  

4. Indien de overmachtssituatie intreedt als de overeenkomst al ten dele is uitgevoerd, moet de  wederpartij in ieder geval zijn verplichtingen jegens de gebruiker tot aan dat moment nakomen.  

Artikel 20: Annulering, opschorting  

1. Indien de wederpartij de overeenkomst voorafgaand aan of tijdens de uitvoering daarvan wil  annuleren, is hij aan de gebruiker een door de gebruiker nader te bepalen schadevergoeding  verschuldigd. Deze schadevergoeding omvat alle door de gebruiker gemaakte kosten en zijn door de  annulering geleden schade inclusief de gederfde winst. De gebruiker heeft het recht de  schadevergoeding te fixeren en – naar zijn keuze en afhankelijk van de al verrichte werkzaamheden of  leveringen – 20 tot 100% van de overeengekomen prijs bij de wederpartij in rekening te brengen. 

2. Indien de wederpartij een geplande afspraak minder dan 24 uur van tevoren afzegt of verzet, heeft de  gebruiker in ieder geval het recht de daarvoor gereserveerde tijd op basis van het overeengekomen of  – bij gebreke daarvan – gebruikelijke uurtarief aan de wederpartij in rekening te brengen.  

3. De wederpartij is tegenover derden aansprakelijk voor de gevolgen van de annulering en vrijwaart de  gebruiker voor hieruit voortvloeiende aanspraken van deze derden.  

4. De gebruiker heeft het recht alle door de wederpartij betaalde bedragen te verrekenen met de door de  wederpartij verschuldigde schadevergoeding.  

5. Bij opschorting van de uitvoering van de overeenkomst op verzoek van de wederpartij is de  vergoeding voor alle op dat moment verrichte werkzaamheden en gemaakte kosten direct opeisbaar  en mag de gebruiker deze bij de wederpartij in rekening brengen. De gebruiker mag bovendien alle  gedurende de opschortingsperiode te maken of gemaakte kosten evenals de voor de  opschortingsperiode al gereserveerde uren bij de wederpartij in rekening brengen.  

6. Indien de uitvoering van de overeenkomst na de overeengekomen opschortingsduur niet kan worden  hervat, heeft de gebruiker het recht de overeenkomst door een schriftelijke verklaring aan de  wederpartij te ontbinden. Indien de uitvoering van de overeenkomst na de overeengekomen  opschortingsduur wordt hervat, moet de wederpartij eventuele uit deze hervatting voortvloeiende  kosten van de gebruiker vergoeden.  

Artikel 21: Toepasselijk recht/bevoegde rechter  

1. Op de tussen de gebruiker en de wederpartij gesloten overeenkomst is uitsluitend Nederlands recht  van toepassing.  

2. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag (CISG) is uitdrukkelijk uitgesloten. 3. Eventuele geschillen zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in de plaats waar de  gebruiker is gevestigd, zij het dat de gebruiker altijd het recht behoudt een geschil voor te leggen aan  de bevoegde rechter in de plaats waar de wederpartij is gevestigd.  

4. De consument mag er altijd voor kiezen het geschil voor te leggen aan de wettelijk bevoegde rechter,  mits hij deze keuze tijdig kenbaar maakt aan de gebruiker. Met tijdig wordt hier bedoeld: binnen één  maand nadat de gebruiker schriftelijk aan de consument heeft meegedeeld het geschil te willen  voorleggen aan de rechter van zijn vestigingsplaats.  

5. Indien de wederpartij gevestigd is buiten Nederland, heeft de gebruiker het recht er voor te kiezen het  geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter in het land of de staat waar de wederpartij gevestigd  is. 

Datum: 13 oktoberi 2021

Schuiven naar boven